/

Publicerad:

Berusade ungdomar jagar får

Discgolfbanan vid Duveholmshallen är inhägnat och sköts under sommarhalvåret om av får som betar i hagarna för att hålla grönskan i schack. I helgen blev fåren jagade av berusade ungdomar.

Fåren som i vanliga fall bor på gården Ryttersberg i Östra Vingåker, har som sommarjobb att sköta om kommunens discgofbana. Nu är skötseln av banan hotad, om inte fåren kan få vara i fred kommer det att få flytta hem.

Fåren som i vanliga fall bor på gården Ryttersberg i Östra Vingåker, har som sommarjobb att sköta om kommunens discgofbana. Nu är skötseln av banan hotad, om inte fåren kan få vara i fred kommer det att få flytta hem.

Under helgen bevittnade en förbipasserande hur berusade ungdomar jagade fåren vid Duveholmshallen.

- Jag är såklart väldigt upprörd över det inträffade, säger Åsa Thunell som är ägare till fåren. Det här är andra sommaren som jag lånat ut mina får till Katrineholms kommun för att de ska underhålla discgolfbanorna. En gång är ingen gång men inträffar något liknande igen måste jag tänka på fårens säkerhet och flytta hem dem igen.

Händelsen har polisanmälts och kommunens trygghetsvärdar kommer att ha extra tillsyn kring discgolfbanan.

Om fåren och discgolfbanan
Cirka fem hektar kring discgolfbanan vid Duveholmshallen är inhägnat och sköts om av 17 får. De betar växelvis i de två hagarna under sommarhalvåret för att hålla grönskan i schack. En win-win lösning – för spelarna som får lättare att hitta sina diskar och för kommunen som minskar kostnaderna för röjningen.