/

Konsumentvägledning

Det här kan du som bor i Katrineholms och Vingåkers kommun få hjälp med.

Konsumentvägledare

Våra konsumentvägledare kan ge dig råd och vägledning vid köp av varor eller en tjänster och där du behöver veta mer om dina rättigheter och skyldigheter. Rådgivningen är opartisk och kostnadsfri och riktar sig till dig som är bosatt i Katrineholms och Vingåkers kommun. Vi kan inte hjälpa till vid köp mellan privatpersoner då det i dessa fall är en annan lagstiftning som gäller. Vid dessa situationer kan det vara bra att istället kontakta en jurist för att få hjälp och rådgivning.

Konsumentköplagen

Konsumentköplagen gäller när du som konsument har köpt en vara av ett företag. Med vara menas alla typer av lösa saker, som exempelvis elektronik, kläder eller bilar. Lagen gäller även när du som konsument köper en vara som är begagnad eller varor till nedsatt pris.

Konsumenttjänstlagen

Konsumenttjänstlagen gäller när du som konsument köper en tjänst av en företagare, exempelvis när du som konsument anlitar en hantverkare eller lämnar in bilen hos en verkstad. Både Konsumentköplagen och Konsumenttjänstlagen är tvingande till konsumentens förmån, vilket innebär att företag inte får ge dig som konsument sämre villkor än vad som står i lagarna.

Lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler

Denna lag kallas även för Distansavtalslagen och gäller när en konsument handlar på distans, vid exempelvis e-handel, telefonförsäljning eller hemförsäljning. Lagen ställer krav på att företaget ska ge konsumenten viss information innan försäljningen och den ger också dig som konsument rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar utan anledning.

Reklamationsrätt

Konsumentens reklamationsrätt finns stadgad i lag. Den ger konsumenten
rätten att reklamera varan inom tre förutsatt att varan har ett så kallat
ursprungligt fel. Ett ursprungligt fel behöver inte visa sig direkt utan kan även
uppkomma senare.

Garanti

Garanti är något som är frivilligt från försäljarens sida att lämna. Garanti handlar om att försäljaren gör en utfästelse på att produkten kommer att hålla minst den utsatta tiden vid en normal användning och om den inte gör det så kommer försäljaren att antingen reparera varan eller ersätta den.

Kontakta konsumentvägledarna

Telefon
Du kan ringa konsumentvägledarna på telefonnummer 0150-57050 för att få vägledning i ditt konsumentärende eller för att boka en tid för ett besök hos oss.

Telefontider: Tisdagar klockan 8.00-09.45

Kontakta oss gärna via vår e-tjänst där du kan beskriva ditt ärende så hör vi av oss till dig inom två arbetsdagar.


Mejl

Du kan också mejla oss på konsument@katrineholm.se.